Hallo lieverds.
Een ding dat populair is bij mijn facebook trollen deze week is het concept dat door te spelen en te schrijven en te zingen en te toeren, ik zelf op een dag een rijk persoon zal zijn, en dus de antagonist van mijn nieuwste nummer zal worden!
***ZIEKE BRANDWOND!***
Ze maken een paar interessante fouten, en het leek me leuk om te proberen ze op te lossen.
Ten eerste begrijpen de trollen niet wat ik bedoel met “rijke mensen”.
Ik bedoel niet mensen die veel geld verdienen, of een groot huis bezitten, of meerdere grote huizen. Ik verwijs naar mensen die zo rijk zijn dat ze het zich kunnen veroorloven om onze verkiezingen te manipuleren (door een kandidaat of een denktank te financieren), onze media (door Fox News te creëren of Twitter te kopen) en ons vermogen om ons tegen hen te organiseren (door vakbonden). busting, veranderende belastingwetten, verspreiden van racistische complottheorieën, etc etc etc). Deze mensen zijn een aansprakelijkheid, een ondemocratiserende kracht en een onnodige belemmering voor onze hele samenleving.
We kunnen ze simpelweg niet betalen, we hebben er het budget niet voor.
(Voor de lol is hier een goede visualisatie van de rijkdom van Elon Musk, in vergelijking met de jouwe. Hier is nog een goedevan mijn nieuwe favoriete platform, TikTok.)
Er zijn een handvol muzikanten in de geschiedenis van de mensheid die aantoonbaar rijk genoeg zijn geworden om dat allemaal te doen, maar voor zover ik weet, gebruiken de meesten van hen hun geld niet (met uitzondering van Kanye, nu een publieke antisemiet). Toch, om veilig te zijn, denk ik niet dat miljardairs zouden moeten bestaan.
Oké, MISSCHIEN Paul McCartney.
Het nummer ‘Rich People’ is geen persoonlijke aanval op wie dan ook, ook niet op mijn denkbeeldige toekomstige zelf. Als je jezelf als rijk beschouwt, kan het me niet schelen hoe je je geld gebruikt (hoewel je uitstekend werk levert door mijn patreon te financieren 😘). Het kan me schelen hoe de samenleving is georganiseerd, en de welvaartskloof die we hier in het Amerikaanse kapitalisme in een laat stadium hebben gegraven, is absoluut, onweerlegbaar belachelijk en contraproductief, en kan letterlijk resulteren in het stopzetten van ademlucht en drinkbaar water en de menselijke soort.
Ten tweede begrijpen de trollen de muziekindustrie verkeerd.
Ik toer al 15 jaar en maak albums, en ik ben er behoorlijk succesvol in. In termen van de hoeveelheid inkomsten die wordt gegenereerd door CARSIE BLANTON INDUSTRIES – het merk, de songcatalogus en het “platenlabel” – behoor ik waarschijnlijk tot de top 10% van werkende muzikanten (dit is blijkbaar niet te googlen. Gewoon een geïnformeerde Raad eens).
Dat gezegd hebbende: PERSOONLIJK verdiende Carsie Blanton de persoon vorig jaar ongeveer $ 31.000 (dat is wat ik aan mijn persoonlijke leven heb uitgegeven: huur, hondenvoer, gezondheidszorg). Dat is 15 jaar in een gestaag groeiende carrière, een van de meest succesvolle in mijn vakgebied.
Dus muzikant zijn betaalt iets slechter dan leraar zijn op een openbare school, maar zonder de ziektekostenverzekering of het pensioenplan.
Ondertussen draaide CARSIE BLANTON INDUSTRIES met verlies en nam in 2021 een extra $30.000+ aan schulden aan (voor een totaal van $200.000). Gelukkig ben ik nooit naar de universiteit gegaan, dus ik beschouw mijn schuld als het equivalent van twee zeer dure doctoraten aan de school van harde stoten.
(Belangrijk voorbehoud: mijn man verdient meer geld dan ik, en heeft mij en mijn werk financieel, emotioneel en spiritueel ondersteund in een werkelijk verbijsterende mate. We hebben onze financiën technisch gescheiden gehouden, maar dankzij hem bezit ik eigendom, heb ik een goede gezondheid verzekering en kan therapie (en een Kitchenaid-mixer) betalen. Hij heeft me ook veel meer toegang tot krediet gegeven dan ik alleen zou hebben gehad. Ik hou van hem en waardeer hem voor deze steun, hoewel ik er ook af en toe tegen in opstand kom als een verwende peuter . Daar werk ik aan in de bovengenoemde therapie.)
Dus, hoe kan dit? Hoe kan ik nog steeds zo weinig verdienen en/of zo weinig behouden van wat ik maak?
Welnu, hier zijn de drie inkomstengenererende onderdelen van mijn bedrijf:
1. Muziek schrijven, opnemen en uitbrengen
Het schrijven van liedjes is gratis, dus dat is goed. (Tenzij je songwriting een mysterieuze act vindt die jaren van studie en kilometers reizen en een opeenvolging van knappe schurken vereist… wat duur kan worden.)
Maar het opnemen van liedjes is niet gratis. Het kost tussen de $ 500 en $ 5000 per nummer, hier in mijn kleine hoekje van het bedrijf.
Een recent budget voor één nummer van mij was $ 3450. Dat is $ 600 voor studiohuur, $ 250 mixen, $ 500 mastering, $ 2100 personeel (3 muzikanten @ $ 300, 1 engineer @ $ 600, 1 producer @ $ 600). Dat is als ik mezelf niet betaal als muzikant (wat ik tegenwoordig probeer en wat ik aanbeveel).
Dit geldt ook voor volledige albums – mijn laatste paar albums hebben elk tussen de $ 30.000 en $ 60.000 gekost.
(JA, je kunt het goedkoper doen – de opname die we zojuist hebben gemaakt van “Rich People” kostte ongeveer $ 1000. Maar als je het geld kunt vinden om het beter te doen en mensen meer kunt betalen, dan zal je dat waarschijnlijk ook doen. Daarover later meer.)
Zodra je het nummer uitbrengt, worden de financiën echt raar. De meeste mensen luisteren tegenwoordig op streamingdiensten.
Spotify betaalt me $ 0,004 per stream. Dus als mijn nummer 1 miljoen keer zou worden gestreamd, zou ik $ 4.000 verdienen. Tot op heden hebben slechts 2 van de ~100 nummers die ik op internet heb uitgebracht een miljoen streams gehaald (dat is op alle platforms samen – Spotify, Apple, enz.). De rest krijgt tussen de 50.000 en 500.000 streams.
Dus als ik 10 miljoen streams nodig heb om een plaat met 10 nummers af te betalen, maar ik krijg slechts ~ 3 miljoen streams per plaat, dan komen mijn streaming-inkomsten uit op ongeveer $ 28.000 kort, per album.
Maar veel mensen kopen cd’s! Je zou kunnen zeggen dat ik een loyale en knappe fan ben die waarschijnlijk een aantal van mijn cd’s bezit.
De kosten voor het bedrukken van 1000 cd’s bedragen ongeveer $ 3000, en de kosten voor het bedrukken van 500 vinylplaten bedragen ongeveer $ 4500. Dan zijn er ontwerpkosten. Dus als ik een nieuw album uitbreng, geef ik minstens $ 10.000 uit aan merchandise.
Meestal kost het me ongeveer een jaar om de helft van die merchandise te verkopen en mijn investering terug te verdienen. Na 2 jaar zal ik alles hebben verkocht en een winst van ~ $ 10.000 hebben gemaakt!
Maar ik zal het ook allemaal opnieuw moeten bestellen voor de volgende tour.
Dus meestal gaat de winst van mijn merchandise direct naar de volgende batch merchandise. Merch is in wezen een doorlopende lening.
Maar soms moet de winst naar het volgende album gaan om een deel van dat tekort van $ 28.000 goed te maken. En soms moet het richting….
2. Rondreizen
Touren is ongelooflijk leuk en lonend, en touren met mijn band is een van de grootste groei-ervaringen van mijn leven geweest en heeft geresulteerd in de hechtste volwassen vriendschappen waar ik nu van geniet. Ik zou het niet ruilen voor $200.000. Blijkbaar.
Ik heb meer geld verloren aan toeren dan aan elk ander onderdeel van mijn bedrijf bij elkaar. Er was een tournee in 2018 die 6 weken duurde en me $ 20.000 kostte. In die tijd betaalde ik mezelf niet als muzikant… dus stel je voor dat je net zes weken lang zwaar, fysiek en emotioneel veeleisend werk hebt gedaan. Je bent ziek geweest, je bent gepakt, je hebt de hele dag op een parkeerplaats in Texas gezeten, in de zomer, wachtend op AAA. En aan het einde krijg je een rekening van $ 20.000.
Terwijl ik dit bericht aan het schrijven was, kreeg ik een telefoontje van een oude vriend die medelijden met me wilde hebben over hoe verdomd moeilijk en duur en zinloos het soms voelt om te touren.
Het is moeilijk! Het is duur! En het is ook geen goede manier om fans te maken! In 2022 is de manier om fans te maken door shit op internet te plaatsen. Veel managers/boekingsagenten/publicisten geloven niet dat dit waar is, maar het is wel zo. Je kunt me erop citeren.
Sinds de pandemie heeft het team hier bij CARSIE BLANTON INDUSTRIES de garanties die we nodig hebben om een show te spelen aanzienlijk aangepast. Als mensen tegen het prijskaartje aarzelen, probeer ik dit uit te leggen: mijn regel is om de band een leefbaar loon te betalen, mezelf te betalen als lid van de band, alle andere uitgaven van de weg te dekken (boekingsagent, reizen, fatsoenlijke hotels zodat we onze veroudering niet weggooien), en break-even. Als er een aanzienlijk risico is om tijdens een bepaalde tour in het rood te gaan, blijven we thuis.
Het prijskaartje aan dat alles is hoger dan wie dan ook denkt, en schokkend genoeg stort ik er niet eens iets van op een Zwitserse bankrekening. Het is gewoon een heel duur ding om te doen.
Dus. Als het maken van albums geld kost, en toeren geld kost, hoe verdien ik dan elk geld?
3. Goede mensen op internet
Patreon (waar je nu bent) en andere vormen van crowdfunding zijn de enige bronnen van muziekgerelateerde inkomsten die ik ooit heb gebruikt en die over het algemeen niet meer geld kosten dan ze opleveren. Daarom heb ik nodig jijdaarom organiseer ik nog steeds Kickstarters en livestream-inzamelingsacties om mijn albums te maken, en daarom zal ik nooit miljardair worden.
Natuurlijk kan ik het allemaal goedkoper doen. Ik zou ook meer geld kunnen verdienen: ik zou kunnen schrijven voor commercials, schrijven voor Taylor Swift (misschien), bedrijfsevenementen spelen. Ik zou albums kunnen maken in mijn slaapkamer, me alleen kunnen concentreren op viraal gaan en solo kunnen touren. Ik zou kunnen proberen een platenlabel binnen te halen (in theorie, maar tot nu toe niet in de praktijk). Misschien kan ik hier rijk van worden, als dat mijn doel was.
Maar hier is het echtste, grootste, meest onoverkomelijke probleem met de muziekbusiness. Muziek is geen bedrijf, het is een roeping. We proberen het niet goedkoop te doen, we proberen het goed te doen.
Dit bericht is openbaar, deel het alsjeblieft met iedereen die het leuk vindt.
Carsie
Ik en de knappe band nadat iemand ingebroken heeft in ons busje. Bedankt dat je ons hebt gedekt, zoals altijd.